کشته شدن هفت دانش اموز نخبه

  دخترهرمزگان نبود بلکه دختران ایران بودند

 مرگ هفت دانش آموز نخبه هرمزگان در محور داراب شیراز  مردم ایران را غرق در ماتم کرد

کشته شدن هفت 7دانش آموز نخبه هرمزگان و معلم این گلهای پرپر شده در ایران اولین تصادف مرگبار جاده های ایران نبوده و بی شک آخرین حادثه هم نخواهد بود
با وجود کاهش بیست درصدی تصادفات منجر به مرگ در کشور هنوز هم سالانه حدود شانزده هزار نفر از هموطنان ما جان خود را از دست میدهند و قصد ندارم وارد چرایی ها و مشکلات تصادفات جاده یی و شهری و کیفیت بسیار پایین خودروها و جاده ها و مدیریت های این موضوع و نیز #فرهنگ_رانندگی ما مردم بشویم.

اما نمونه هایی مانند مرگ و میر چنین جوانان نخبه یی و خسارت بزرگی مانند این حادثه چیزی نیست که از آن حرف نزد و به چرایی ها و علت های آن نپرداخت و مگر میتوان تحمل کرد که کشته شدن چنین جوانان نخبه یی مانند حادثه دانشجویان صنعتی شریف و حادثه مرگ دختران راهیان نور و همین حادثه #دخترهرمزگان به ماجرایی سریالی تبدیل شود و کسی یا مسئولان فکر چاره یی اساسی برای توقف آن نکنند!

 بله، تردید نیست که دستکم در این حادثه علت اصلی خطای انسانی بوده است! که البته هشتاد درصد تصادفات مربوط به شخص راننده دوم خودرو و سوم جاده و اطراف خودرو است و بعد بیست درصد به موارد دیگر میشود

 اما عاجلاً و در کوتاه مدت چه ترفندها و مدیریتی برای حفظ جان نوجوانان و جوانان در حال تحصیل خود و یا نخبگان دیگر و مدیران کشور در اینگونه سفرهای گروهی باید در پیش گرفت؟
دولت چه وظیفه یی دارد؟
وزارتخانه متبوع چه و قوه قضایی کشور چه مسئولیتی دارد؟ قبل از ذکر خلاصه یی از راهکار به مورد مهمی اشاره کنیم
 و آن هم صرفه جویی مالی و هزینه طرفین و برگزار کنندگان چنین مراسمی، آنهم برای بهترین گلهای نازنین کشور مان که حقشان خیلی بیش از اینهاست ولی متاسفانه یا داده نمیشود و یا اینکه داده میشود و در بین راه به سرقت میرود!

 وگرنه چرا باید این بچه های معصوم شبانه و تنها بیست ساعت قبل از افتتاح مراسم از شهر خود حرکت کند
و در عوض اینکه شب قبل از مراسم در محل اقامت خود در شیراز میخوابیدند و استراحت میکردند، بالاجبار در اتوبوس مرگ و جراحت خود نشسته باشند و یقینآ شب بعد هم قصد بازگشت داشتند!  وا اسفا، وا اسفا
 
 آیا غیراز این است که میخواهند مخارج آنها تبدیل به هیچ شود و حتمآ این هزینه را هم از خود آنها چند برابر دریافت کرده اند که چیزی هم برای خودشون بمونه  
 از شدت عصبانیت تهمت میزنم خدا ببخشد
   چه پولهای کلان و مهمانی های میلیاردی که حاکمیت و دولتش و نهادهای سیاسی در کشور یا حتی کشورهای دیگر و هتل ها و مهمان هایی با تعداد چند صد تا چند هزار نفر برگزار میشود  اما برای دو تا شام و نهار و  عدس پلوی خشک! برای عزیزان نخبه این کشور سر بر زمین گذاشته و مردیم...بهرحال

 اقدام اولیه یقینآ بر گردن دولت است و چنانچه نیاز به قانون جدید باشد مجلس باید فوری ورود و بدون فوت وقت ورود کند
 لذا آموزش و پرورش و سازمان آموزش عالی و نیز اداره راهنمایی و رانندگی که زیر مجموعه وزارت کشور است با ابلاغ قاطعانه دولت باید بطور جدی و بدون کمترین قصور و ساده گیری برای چنین مراسم و سفرهایی دستورات لازم را به تمام مراکز آموزشی و فرهنگی و غیره بدهند

پس هرگونه سفر و جابجایی بدون کمترین ارفاق باید با هم آهنگی نظر و اجازه سازمان مربوطه انجام شود
لذا سازمان در جریان مقصد، مسیر، مناسبت زمان و ساعت حرکت و بطور خلاصه مسئولیت را به عهده میگیرد! بدین معنی که در صورت هر اتفاقی جوابگوی دادگاه های رسیدگی کننده باشد
  نتیجه آن این است که دیگر به سادگی نمیتوانند گناه را به گردن راننده یا خودرو یا مدیر و مربی مدرسه و جاده بیندازند!

 چرا که انتخاب همه اینها از خودرو و راننده و همه باید با حساسیت خاص انجام شود

مهمترین مسئله، نباید یک مدرسه یا ناظم و مربی آموزشی بسادگی به خیابان یا گاراژ مراجعه کند و با خود یک اتوبوس یا مینی بوس و راننده ناشناس بیاورد بلکه باید بهترین راننده مجرب و شناخته شده که مورد تایید اداره راهنمایی و رانندگی باشد برای این سفر انتخاب شود و این مهمترین مسئله است.

    بدون ذره یی تردید اگر راننده مجرب گزینش شود تا نود و نه درصد احتمال حادثه کم میشود! یک راننده واقعی و متین حتی اگر با بدترین خودرو و جاده هم مواجه شود هرگز جان مسافران خودرا بخطر نمی اندازد، مگر برخورد دیگران یا همان نیم درصد احتمالی...
  و چنین رانندگانی را با سابقه کاری آنان که راهنمایی رانندگی میداند و نیز نظر و مشورت دیگران مشخص میشود

  معاینه فنی خودرو و اصل بودنش و نیز بازرسی مجدد هنگام حرکت از وجوب کار است.  ادامه دارد

 

/ 0 نظر / 32 بازدید