سیماست

اجتماعی سیاسی ؛ مطالب آموزشی صنایع دستی ومصنوعات چوب؛ رنگ و نقاشی

رنگ ونقاشی چوب(1 -معرق)
ساعت ۳:٥٤ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٩/٦/٢٦   کلمات کلیدی: رنگ چوب حرفه ئی ،صنایع دستی

  رنگ ونقاشی چوب /بنام خدائی که طبیعت ومخلوقات خودرا با زیباترین ومتناسبترین رنگها منقوش ساخت.که هنوزهم انسان از این امر عاجز است!وسعی انسان رسیدن به الگوهای طبیعت خداونداست.

وحال ازرنگ میگوئیم ،آنهم از نوع چوبی آن.یعنی رنگ چوب.اولأ غرض ازرنگ زدن غیراز زیباتر شدن چوب وآنچه که مهمتراست  محافظت چوب از فساد ونیز ماندگارشدن آن است.لذا چوب درطول زمان بزودی ضایع وخراب میشود.وانواع آفات یاحشرات مختلف ورطوبت هوا باعث تجزیه آن خواهد شد.

لذا جهت دوام بیشتر آن وهمچنین زیباتر شدن با انواع روغنها ویارزین های مناسب چوب را در مقابل هوا وآفت محافظت مینمایند.

معمولأچوب را بویزه در کار های هنری مانند معرق ویامنبتکاری با رزینهای شفاف وشیشه گونه میپوشانندوازرنگهای الوان ومختلف کمتر استفاده میشود.وتنها برای پشت کارودور بیرونی ازرنگهای فوری یا غیره استفاده میشود. ونقاشی چوب را در ادامه مطلب فرا

بگیرید.کاملأ اشتغالزا وحرفه ئی   ابوالقاسمیsimasat


معمولأچوب را بویزه در کار های هنری مانند معرق ویامنبتکاری با رزینهای شفاف وشیشه گونه میپوشانندوازرنگهای الوان ومختلف کمتر استفاده میشود.وتنها برای پشت کارودور بیرونی ازرنگهای فوری یا غیره استفاده میشود.

اماقبل از روش رنگ آمیزی وکار ابزار ومواد مورد نیازو مهم را معرفی وشرح میدهم.

1پیستوله/ یا رنگ پاش که بصورت کمپرسور وفشار باد رنگ را به صورت پودر میپاشد.که البته نوع برقی ودستی آن نیز موجود است.وهم قابل جابجایی وسبک است.اما جهت کار انبوه استفاده نمیشود.اما خود پیستوله شامل اجزای مختلفی  است که یک رنگکار لازم است آنهارابشناسد.

الف//تفنگ رنگ پاش اصلی ترین آنست که هوای پرفشار ورنگ در آن مخلوط شده وبا فشار ماشه که روی دستی آن نصب است با فشار پاشیده میشود.

ب //پیچ بغل پیستوله که با آن میتوان مقدار رنگ را کم وزیاد نمود.

ج //-منبع یا کاسه پیستوله که رنگ مورد استفاده را در آن میریزند.که در بعضی پیستوله ها این کاسه در زیر دست وپائین قرار دارد. ونوع دیگر که این کاسه بالا ست وروی دست وتفنگ رنگپاش قرار دارد.

د //-پیچ دیگری کنار پیستوله وجود دارد که فشار هوا را کم یا زیاد میکند.ومیتوان رنگ را کم فشار وپراکنده پاشید و یا با زیاد کردن فشارهوا رنگ را تیز تر پاشید.

ر //-پیچ بزرگ دیگری جلوی پیستوله وجود دارد که میتوان شکل وطرح رنگ پاشیدن را تغییر داد.بطوریکه رنگ عمودی بپاشد یا اینکه افقی ویا.....

د //-محلی هم برای اتصال شیلنگ باد به پیستوله موجود است.

 

2-کاردک ولیسه نیز از لوازم ضروری رنگ ونقاشی است که جهت ساخت بتونه وهمچنین بتونه کاری لازم است.

3-بتونه //بتونه که خود انواع مختلف دارد.وهر رنگ کاری به تناسب نوع کار خود بتونه مناسب خودرامیسازد.چنانکه بتونه ئی که برای رنگ اتوموبیل ساخته میشود با بتونه رنگ ساختمان ویا رنگ چوب متفاوت است.وحتی مواد آنهم متفاوت است.

 اما اکنون منظورما رنگ چوب است.//که برای ساخت بتونه برای چوب به خاک مل،سریش وآب نیاز دارید.وساده عرض کنم که باید با این مل وآب خمیری که نه خیلی شل باشد که نشود آنرا با کاردک یا لیسه برداشت ونه سفت شود که نشود آنرا براحتی بکار برد.ومقدار سریشی که برای چسبندگی ودوام نیز به این خمیر بتونه اضافه میکنید اگر زیاد باشد بتونه شما حالت کشی وسفتی به خودمیگیرد،واگر کم هم شود بتونه شما بعداز خشک شدن مانند پودر بی رمقی میریزد.

 اما در کل با تجربه خود به همه چیز خواهید رسید .پس کارکنیدوازانجام وامتحان کار نترسید.

---اما کاربرد بتونه چیست؟توسط بتونه سطح کار هم صاف ویکنواخت میشود وترکها وخلل وفرج چوب پر میشود ومهمتراز همه اینکه چوب عایق میشود.البته با کمک روغن مثلأ الیفی که قبل از بتونه کاری روی چوب مالیده شده.زیرا روغن الیف نه تنها چوب را چرب واز رطوبتهاوآفت حفظ میکند بلکه برای عمل بتونه کشی بسیار لازم است وبتونه باراحتی روی کار کشیده میشود.وچوبی که روغن یا سیلر اندود نباشد بتونه کاری آن سخت است.

بتونه فوری هم دربازار موجوداست.که باید آن را با تینر فوری رقیق کرد و پاشید.واستفاده از لیسه مهارت وسرعت میخواهد.

4-- سنباده//واما سنباده که در اندازه وشماره های متنوع موجوداست ویکی ازمهم ترین لوازم کار رنگ کاری است.

      سنبادهها در انواع پارچه ئی وپوست آب وجود دارد.و همچنین از شماره های زبر آن تا بسیار نرم موجوداست.که ترتیب

      استفاده هرکدام را خواهم گفت.اما از نظر نوع در کار معرق از پوست آب وپارچه ئی استفاده میشود. 

     سنباده در شکلهای ورقه یابرگه ،رول یانواری که به سانتیمترمیفروشند وبه صورت دیسک گرد که مناسب ماشین پوست  

     یافت میشود.

     شماره سنباده ها درپشت آنها وکنار حرف pحک شده است.ومهم است که بدانید که هرچه شماره سنباده کمتر باشد

    آن سنباده زبرتر است .چنانچه شماره شصت خیلی زبر .وهشتاد نرم تر وهرچه شماره بالاتر رود نرم تر میشود .

    ودر هنر معرق از زبرترین سنباده مثلأ 60 تا نرمترین آن یعنی 600 نیز استفاده میشود.

    ومفید است که بدانید ورقهای سنباده که معمولأ عرض آن 23 سانت است درست نیم آن در امتداد طول  اندازه ومناسب

    نصب روی ماشین سنباده لرزان است که قبلأ معرفی شد.با عرض معذرت که فراموش کردم که بگویم ورقهای سنباده در

    اندازه 23 *28 سانت میباشند.

اما بد نیست که اطلاعات مختصر دیگری نیز در مورد ویزگیهای سنباده بدانید.اولأ که مشخصات دیگر سنباده ها مانند p  که نماد شماره بود مانند ضدآب وپوستآب بودن یا نبودن ،جنس دانه های روی آن ویا سازنده آن نوشته شده است .

ودیگراینکه جنس دانه های زبر روی کاغذ یا پارچه سنباده ممکن است سیلیس مانند نرمه شیشه یا براده های آهن و کوارتزهای دیگر باشد.وشماره سنباده نیز بر اساس تعداد همین دانه ها درهراینچ مربع محسوب میشود.به عنوان مثل

  سنباده صدوبیست درهراینچ مربع  120 دانه زبر روی خود دارد.

 

  5 کله نمد /کله نمد ابزاری کاراست که توسط نمد ویا اینکه صد یا دویست تیکه پارچه که گرد وبه اندازه صفحه ماشین پوست بریده شود و محکم به هم دوخته شود وبعد با پیچ ومهره مانند همان ورق سنباده به ماشین پوست چسبیده ومحکم شود.زیرا این ابزار جهت سیقل دادن وشفاف کردن بعداز پولیستر زدن وسنباده خوردن کامل روی معرق بسیار مفید و

کاراست.وپولیش یا واکس خمیری را نیز با همین کله نمد مورد استفاده قرار میدهی

 

    6 --خمیر مشکی-/اگرچه خمیرمشکی را بهتربود بعداز بتونه معرفی وشرح دهم.اما مهم نیست .اینها برای این است که من بدون نقشه ونوشته قبلی وپیش نویس کار میکنم .درهر صورت از تمام ایرادات انشائی واملائی عذر میخواهم.

اما اول خدمت محترمتان عرض کنم که مورد فایده خمیر مشکی در معرق چیست؟ خمیر مشکی چنانکه اسمش معرف آنست .کاملأ درمرحله اول روی کار معرق را میپوشاند وتمام درزها ومحلهای بین قطعات خرد چوب را میپوشد وپر مینماید

وبه دلیل تیرگی آن لبه هارا به صورت هاله درهم می آمیزد.وپس آز سنباده وپوست خوردن کامل نمای معرق شما از زیر آنهمه سیاهی مانند گلی نورس بیرون میزند.و اما خمیر مشکی را چگونه تهیه کنید؟

  خمیر مشکی را با مخلوط کردن دوده صنعتی ویک نوع رزین که بهعقیده من بهتر است سیلر باشد ،اگرچه با رزینهای دیگر هم امکان پذیر است باید کاملأ مخلوط کرد چنانچه مانند بتونه خمیری یکدست وصاف بدست آید.وزیادی آنرا میشود در قوطی دربسته ئی برای دفعات بعد نگهداری کرد.اما به این باقیمانده هرگز مایع خشک کن اضافه نکنید..وهرباروقت استفاده خشک کن وبه اندازه مکفی نیز تینر فوری به آن اضافه ومخلوط کنید.

واگرمایل باشید میتوانید آنرا بصورت آماده هم تهیه کنید.

 7  -سیلر و کلر -/این مواد خمیری شکل که سیلر رنگی کرم و کیلر قهوه ئی کم رنگی میباشد.در فن رنگ آمیزی چوب استفاده زیادی دارند .واصل کار آن اول اینکه خلل وفرج چوبرا کامل پرمیکنند.وفائده مهم دیگر آنها عایق کردن چوب است

سیلر وکلر را با تینر فوری رقیق میکنید وتوسط پیستوله تمام سطح کاررابا آن بپوشانید.البته توسط قلم ویا پارچه هم میشود این کار را انجام داد.واین کار را حتمأ درسایه انجام دهید.و مسلمأ بسته به سردی وگرمی هوا بین 2 تا 3 ساعت خشک و آماده سنبا ده کاری خواهدبود. 8نوارچسب:نوارشیشه یی و نوارچسب کاغذی جهت پوشش قسمتهای دیگرازرنگ .                                                                                                                        9-تینر یاحلال-/در کار چوب معرق از تینر فوری استفاده میشود.(زیرا تینر روغنی هم هست که فعلأبه کارمانمیآید)

تینر حلال ورقیق کننده انواع رزینها،پولیستر،سیلر یاکیلر است که از ضروریات حتمی نقاش چوب است.

تینر نیز در درجات مختلف وجود دارد .هشت هزار ،ده هزار وحتی فرارتر از این بیست هزار.خاصیت خوب تینر این است که بدون اینکه اثر و یا ردی از خود بجای بگذارد رنگ را خشک میکند وفرار میکند.

فیا فرارتراز اینها تینر فوری بیست هزار که آنهم برای همین موارد استفاده میشود..(تینرلوساید)

    10پولیش /مادهئی خمیری است که از آن برای برق انداختن وگرفتن خش های بسیار ریزاستفاده میشودکه دونوع است..یک نمونه پولیش که رنگ آن قرمز است زبرتر است و اول مالش میشود.(توسط پارچه ویاکله نمد)../واما نمونه دیگرآن که رنگی کرم دارد ونرمتر است پس از اتمام سایش با پولیش قرمز استفاده میشود.وبرای مالیدن این ماده به بدنه یا کار    رنگ شده آنرامانند کرم به نقاط مختلف زده وسپس با تکه کهنه ئی مدتی کاملأ آنرا به روی کار مالش دهیدتا کار شما کاملأ از غبار های رنگ یا پولیستر پاک وشفاف شود.اما همین پولیشکاری یا واکس زدن را توسط کله نمد نیز میتوانید انجام دهید.زیرا هم سریعتر شده وهم کمتر خسته میشویم.

   11-رنگ فوری /رنگ تینری یا فوری در نقاشی چوب استفاده زیادی دارد.ویادر رنگ ماشین.اما در معرق از رنگ فوری بیشتر جهت پشت کار ویا دور قاب وکار معرق استفاده میشود.

وهمانطورکه گفتم قبل از رنگ کاری پشت یا دور بیرون کار باروزنامه و بوسیله همان چسب که عرض شد روی کار معرق خودرا کاملآ وبا حوصله بپوشانید،تااینکه هنگام رنگ زدن روی معرق شما با رنگهای فوری لکه وآلوده نشود.

 

در نقاشی چوب از انواع جوهر وپودرهادر رنگهای متنوع بسیار استفاده میشود.وجهت نقش دادن و رنگ دلخواه برای لوازم  چوبی به صورت موج دادن وهر نقش دیگری آنهارابکار میبرند.چنانکه یک کار را که با جوبی ساده وبی نقش ویا نئوپان را شما میتوانید با مخلوط کردن جوهر با رنگ دلخواه مثلآ قهوه ئی یا فندقی به شکل چوبی طبیعی دراورید.

که البته این نوع کار به تجربه ومهارت زیادی نیاز دارد وباید کناردست استادی مجرب کار را کم کم آموخت.وازآنگذشته دراین مطلب ما که منظورمان رنگ معرق میباشد زیاد به آن نمی پردازم.

 

اما چنانکه شاید بدانید یکی از امتیازات یک معرق خوب استفاده نکردن از هر نوع رنگی روی قطعات وکار معرق است،اما برخی معرقکاران ماهر که رنگ ونقاشی چوب را حرفه ئی بدانند برخی نقاط معرق را که آسیب دیده یادرجائی محدود شکاف ودرزی ایجاد شده به نحوی با هنر رنگکاری چوب عیب کار را میپوشانند که حتی استادی پیش کسوت نیز نمیتواند عیب گیری را تشخیص دهد!!

12درست به خاطر ندارم که در مطالب قبل از پولیسترگفتم یانه اما مجدد عرض میکنم.چون اصل جنس است.

پلی استر مایعی شفاف کننده است که از الکلهاواسیدهای چرب چندظرفیتی بدست می آید.وهمچون فیلمی شفاف وشیشه ئی روی چوب معرق را میپوشاند.وگذشته از زیبائی فوقالعاده سالهای متمادی چوبرا از انواع آفات وتجزیه ودر مقابل رطوبت محفوظ میدارد.

پلی استر نیز بصورت پلیستر دوجزئی یا نیم پلیستر که مشخصات خاص خودرا از نظر کاربری وتخصصی دارد .

ونوع دیگر پلی استر که به پلی استر ایستاده معروف است،وبه ان حرفه ایها تمام پلی استر میگویند.

13—از مواد ضروری دیگر که هنگام کار وافزودن به مواد پلی استر جهت خشک شدن کامل پلی استرتا عمق آن لازم و ضروری است .وهمین مواد خشک کن نیز دو نوع جدا ازهمند.

پراکسید یکی از این دو ماده میباشد،پراکسید یا همان خشک کن  بی رنگ ومانند آب شفاف است .

  ب- کبالت ماده دیگر ماست که رنگ آن تقریبأ آبی رنگ است .که به این ماده شتاب دهنده نیز میگویند.

دو نکته را در مورد بکاربردن این مواد یعنی پراکسید وکبالت هرگز نباید فراموش کرد.این چیزیست که استادان ما به ما آموخته  ومن نیز به شما انتقال میدهم .چراکه مهمترین امر هر کاری در نظر داشتن نکات ایمنی آن فن است.واگر سالم باشیم میتوانیم کار کنیم.

واما اول نکته ایمنی را عرض میکنم.دو ماده پراکسید یا هاردنر یعنی سخت کننده را با ماده دیگر یعنی کبالت را هیچ وقت ناگهان روی هم نریزید وبه هم نزنید زیرا در این صورت حرارت زیادی ایجاد میکنند که حتی احتمال انفجار میرود.پس یک  خطر واقعی است.اگر چه پولی استر کاری به دلیل انواع ماده آتشزا وخطرناک همیشه ودرتمام مراحل باید به فکر سلامتی خود باشید.

  ونکته دیگراینکه در فصول سرد وگرم سال مقدار مصرف مواد خشک کن ،شتاب دهنده وحتی تینر متفاوت است وتکرار میکنم که ممارست وتجربه وسخن استاد وگوش شنوا همه چیزرا آسان میکند.

اما باید عرض کنم که مقدار بکاربردن مواد خشک کن به سفارش کارخانجات معمولآ دو درصد پراکسیدبی رنگ و پنج درصد کبالت بنفش رنگ میباشد که  این مقدار توصیه شده در هوای معتدل است.

خوب هنر دوستان عزیز من آنچه که به خاطر آوردم از ابزار ومواد مورداستفاده در رنگ آمیزی چوب ومعرقکاری معرفی کردم.  و در ضمن معرفی لوازم خیلی از روشهای رنگ کاری را نیز گفتم .اما بازهم مجددأ بطور خلاصه وکاملآ مفید وحرفه ئی روش کار نقاشی چوب وهم رنگ معرق را عرض میکنم.

 

    / اولین قدم نقاشی چوب آماده نمودن زیر کار یا سطح چوب است در.این رابدانید که هر چه سطح چوب ویا کار معرق را قبل از هر کاری دقیقتر عیب گیری وتعمیر نمائید.درمراحل بعد کارشما بسیار ساده تر وراحت خواهدبود.اما چگونه؟

با دقت ونگاه دقیق یقینآ برجستگیها وزوائد،نقاط آسیب دیده وگود شده،در (رنگ چوب احیانأ میخهای بیرون زده)،ودرآخر محل شکافها وگودال شده،اینها عیبهای مهم روی چوب است که باید تعمیر شوند.

  1—برجستگیها را در جاهی مسطح مانند معرق تخت اول با لیسه (در معرقکاری معرفی شد)تا آنجا که امکان دارد صاف کنید ومحلهای غیر همسطح را مانند یک کار منبت با سنباده ئی زبر مانند سنباده 60 با سعی ودقت سطح چوب را صاف و یکدست نمائید.بطوریکه ازنظردیدچشم خوب بنظر رسد.(در نقاشی چوب میخها را با یک سنبه وچکش بکوبید)

   2—حال نوبت میرسد به گودیها وشکاف ومحلهای آسیب دیده که باید تا حد امکان پر وهمسطح شوند.باتوجه به اینکه در معرقکاری بعداز ریختن خمیر مشکی تمام درزها وعمقها پر و صاف میشوند.اما بهتر است که خمیر مشکی فقط درزها وخط وبرشهائی را که عمدآبرای طرح در نظرگرفتیم پر کند،و برخی جاها را قبلأ خودمان بتونه کاری وبی عیب کنیم .

والبته لازم است که عرض کنم این بتونه کاری وساختن رنگ مناسب ورنگی که بارنگ طبیعی چوب تفاوت نداشته باشد حتمأ  نیاز به مهارت کافی دارد زیراکه کاری تخصصی است.(واین شمائیدکه باید استادومتخصص شوید.)

پس طوری عرض میکنم که هم برای معرق کاران وهم برای نقاشی چوب مفید باشد.

    /محلهای خیلی گود وکنده شده را عمومأ دررنگ چوب وشاید هم چوب ودوره های زیر کار معرق را با خمیری که از خاک اره نرم ومقداری چسب چوب خوب مخلوط کرده اید با لیسه وبافشار پر و صاف کنید(چنانکه گفتم این بتونه بیشتر در نقاشی چوب مثلأ در مبل سازی ودکور مصرف دارد)اما آیا امکان ندارد که تخته زیر معرق آسیب بزرگی ببیند؟

    /برای ساختن بتونه خاک مل را روی تخته بتونه ریخته(به اندازه نیاز)،سریش را نیز روی آن میریزید(7 یا 8 درصد)،کمی آنرا بهم میزنید ووسط آنرا برای جای آب واضافات دیگر باز کنید.در رنگ چوب از کمی چسب چوب نیز استفاده میشود.البته هر   استادکاری ممکن است روش خاص خودراداشته باشد!!

  قبل از اینکه آب به این مخلوط اضافه کنید نکته مهم دیگری را یاد آوری میکنم و آنهم رنگ کار وچوب شماست که میخواهید بتونه شما بسیار ازنظر رنگ به طرح وچوب شما نزدیک باشد./پس قبل از آب ریختن ویا بعدازآن با (همرنگی)یعنی همان پودرهای رنگی (قهوه ئی،قرمز،گل ماشی یا زرد ورنگهای دیگر)میتوانید با تجربه های قبلی بتونه ئی با رنگ دلخواه را تهیه کنید.بدین ترتیب که باترکیب رنگهای مختلف پودری ومخلوط کردن آن با مل وسریش رنگ دلخواه را بدست آورید.

    /گودالی وسط مواد باز کنید وآبرا درآن ریخته وکم کم با کاردک در همان وسط بتونه را میسازید.طوریکه خمیری کاملأ صاف و بدون دانه وغده های خشک وسفتی و شل بودن آنرا با آب و یاخاک مل برطرف سازید.

    /بتونه کاری واستفاده درست از کاردک و لیسه نیز مهارت میخواهد که بدست می آورید.اما به زبان ساده .به اندازه کافی با کاردک بتونه را از روی تخته بتونه برمیدارید //برای تمرین(بتونه را روی لبه کاردک ولیسه جابجا کنید وآنقدر تکرار کنید که این عمل برای شما راحت شود ولبه کاردک یا لیسه بدون بتونه صاف وتمیز باشد).

 پس بتونه را با لیسه روی گودال یا هر شکافی کشیده ودر مرتبه بعد اضافه آنرا با سرعت جمع کنید.بطوریکه هیچ بتونه دیگری غیراز پرشدن عمق روی چوب نماند.چرا که بعدأ باید با سنباده کاری اضافه روی چوبرا صاف کرد.

  تذکر مهم وتکراری :که معرق کاران خود میدانند که هیچوقت براثر بی دقتی خطوط ودرزهای طرح معرق را که باید حتمأ با  خمیر مشکی پرشوند با بتونه پر نکنند .به عنوان مثال خطوط بالهای یک پرنده یا خطهای جداکننده وتعیین گلبرگها ویا خطوط نشان دهنده یک کوهسار ودرکل طرح معرق رنگ کاری مخصوص به خودرا دارد.وباید اصالت وایده واهداف طراح کاملأ حفظ گردد.

    3—حال بعداز یک پوست زدن وسنباده کاری وبخصوص سنباده نرم سیلر را با حلال یعنی تینر فوری رقیق کرده وبا پیستوله ویا با کهنه پارچه روی تمام سطح چوب را میپوشانیم.وحتی شاید دودست بهترباشد.ودلیل آن این است که اولأ سطح معرق و چوبهای شما بخوبی عایق میشود ومهمتر اینکه اگر رنگ مشکی یا همان خمیرمشکی ویا ترشحات دیگر به تمهم قطعات چوب نفوذ نخواهدکرد لذا بعد براحتی برداشته وپاک میشود .ودیگر اینکه منافذ وسوراخهائی را که با چشم نمیبینیم کامل پر میکند وبعداز پلی استر کاری کارتان شفافیت ودرخشش خاصی دارد.

 واما گمان میکنم که سیلر نسبت به کلر بهتر سنباده میخورد.درهرصورت روی معرق باید کامل عایق شود  تا اینکه خمیر مشکی در چوب نفوذنکند..

   /پس از دو یاسه ساعت خشک شدن(سیلر ویا کلر را هیچوقت زیر حرارت خورشید ویا گرمای دیگری خشک نکنید.زیرا لایه روی آن بسرعت خشک وطبله میشود).پس از خشک شدن آنرا سنباده زده وبرای مرحله بعد آماده میکنید.

 

   /مرحله بعد ریختن خمیرمشکی است.برای این کار قبلأ با چسب کاغذی دور تا دور معرق را مانند دیواری میکشیم. این دیوار چسبی برای این است که خمیر مشکی از روی کار بیرون نریزد.لبه چسب به اندازه نیم سانتیمتر از سطح کار بالاتر باشد.ونصف دیگر چسب هم دور بیرونی معرق را کامل بپوشاند وتا چوب زیر چوبهای معرق ادامه پیدا کند. برای اطمینان از چسبیدن کامل چسب کاغذی میتوانید چند دقیقه قبل از زدن نوار چسب یک لایه نازک چسب فوری زده وبعد چسب کاغذی را نصب کنید.

   /خمیر مشکی را با سیلر ویا پلی استر خوب به هم میزنید و آنرا با یک جوراب صاف کنید کمی هم تینر فوری به آن اضافه کنید .وحالا کبالت وخشک کن را جدا جدا به آن اضافه کرده و به هم بزنید.خمیرشما آماده است.

  /کار معرق خودرا در جای ثابتی کاملأ بوسیله تراز ،تراز کنید.واکنون خمیر مشکی را با حرکت دست روی تمام سطح آن بریزید.تا بطور کامل تمام درزها ومنافذ را پر کرده و روی تمام قطعات ریز و درشت معرق را بپوشد.

تا روز بعد صبر کنید وبه آن دست نزنید تا پس از حدود بیست ساعت یا کمتر کامل خشک شود. آنگاه چسب دور آنرا بکنید و این کار اکنون آماده پوست زدن است .واکنون توسط ماشین پوست باید روی آنرا یکدست آنقدر بسابید تا اینکه چوبهای معرق  شما تمامأ هویدا شود وطرح را تمام ببینید.(اضافه کنم که برای پوست زدن خمیر مشکی از سنباده زبر شصت استفاده کنید).اما وقتیکه معرق کامل بیرون آمد برای خش گیری از سنباده های نرمتری مانند یکصدوبیست وبعدصدوهشتاد استفاده کنید.بیاد داشته باشید که سنباده کاری در رنگ چوب درتمام مراحل ازمهم ترین کارهاست.

    /واکنون هنر دستهای شما باید برای پلی استر آماده شود.باز هم باید دیواره ئی با چسب نواری به دور آن بکشید.اما قبل از آن روی کار را با فشار بادو با کمی تینر فوری شسته وتمیز نمائید.

وهمچنین پلی استر نیزباید آماده باشد.برای این کار ساده پلی استر را با تینر فوری درحد 15000 رقیق نموده وخشک کن و

کبالت را نیز جدا جدا در حد دو یا سه درصد با آن کاملأ مخلوط کرد وخوب بهم زد.به همین راحتی.

    /مجددأ کار معرق را در محلی مناسب وبدون هر گونه گرد وغبار وثابت بصورت تراز شده قرار دهید.وپلی استر را اگر وسواسی هستید دوباره با یک لنگه جوراب صاف کنید.وحالا کاری ندارید غیراز اینکه پلی استر را روی سطح معرق بریزید تا اینکه همه آن اندود شود.

 اما این را بیاد داشته باشیدکه پلی استر چه در یک مرحله وچه چند مرحله نباید ضخامتی بیش از دو میلیمتر داشته باشد.

 اما بهر صورت پلی استر را //الف-میتوان درجائی تراز روی کار ریخت .//ب-میشوداین پلی استر رویه را در دو یا سه مرحله ریخت.اما درهر مرحله باید صبرکرد (پانزده تا بیست دقیقه)خشک شود.//ج-ومیتوانیدپلی استر را توسط پمپ وپیستوله از بالا با فشاری کم مانند باران پاشید.بازهم در دو یا سه دست.

واما پس از اتمام پلی استر وخشک شدن آن مراحل مهم آن یعنی همان سنباده کاری وپولیش زدن فرامیرسد.

    /سطح کار را باید از لیسه وسنباده زبر یعنی شصت شروع نمود. وهمینطور سنباده نرم و نرم تر  تا سنباده های پانصد که نرم ترین سنباده ها هستند ادامه داد.ودر این مرحله شیرپولیشرا  اول قرمز یعنی زبر تر وبعد پولیش کرم رنگ را که نرمتر است روی کله نمد مالیده وسطح کار را کامل ساب میدهید.تا اینکه نهایت شفافیت ممکن را بدست آورد.

   /وحالا برای کامل کردن کار باید پشت و دور قطعه را نیز رنگ زد .حتمأ قبل از شروع رنگ معرق چنانکه توضیح دادم زیرکاری و بتونه کاری آن انجام شده .اما اکنون جهت هر کاری اول باید با یک پوشش مناسب مانند پلاستیک ویا چیز دیگری روی اصلی معرق کاری را کاملأ پوشاند وبا چسب شیشه ئی بادقت اطراف را چسبانده وبست که هنگام رنگ آمیزی دور و پشت کار سطح معرق آلوده نشود.

 وتوسط رنگ فوری وتینر فوری رنگ مناسب کارتان را بزنید.    پایان

یک مطلب به شرح موارد ازقلم افتاده وساخت رنگ ورنگ

فوری ورنگ روغنی وپلاستیک وشیرین کاریهاوخلاقیتهای

رنگ آمیزی وگفتنیهای دیگر بزودی تقدیم

25/7/88

میشود.انشاآلله     ابوالقاسمیsimasat